mandag 2. mai 2011

Petra og Dødehavet

1.mai var fridag og den ble brukt til å være turist. Vi hadde bestemt oss for å ta turen til et av verdens sju underverker, Petra, en oldtidsby etter Nabateerne. De gravla sine døde i fjellet. De mange hulene i fjellet har blitt brukt av Beduinerne som hus. Nå er de flyttet ut av området, men har fortsatt sitt levebrød der gjennom turismen. Selv om området har vært kjent for beduinerne i lang tid var det først i 1812 at byen ble kjent for resten av omverdenen. Byen ligger godt skjult i fjellene og var egentlig et knutepunkt for gamle handelsruter. Utgravninger pågår fortsatt og det antas at store deler av byen ennå er uoppdaget.
















Vi hadde med oss en utrolig dyktig guide og hans sjåfør på turen.















Vi fikk oss en liten ridetur og Pia var litt nervøs på forhånd, men dette ser jo ut til å gå strålende.






















Grunnen til at byen har vært så godt skjult for omverdenen er at man går igjennom en 2km lang kløft før man kommer til inngang og dette er det som åpenbarer seg når man kommer til enden.

















Dette er toppen en grav, Al Khazneh også kalt "The Treasury". Her ble den først Indiana Jones filmen spilt inn.
















Crewet på ekspedisjon.
















Det var fantastiske farger inne i disse hulene.

Det var mange kameler i Petra og for oss nordmenn var egenskapene til kamelens tunge en nyhet av rang, sjekk dette:



For Mari var dette dagens høydare. Hun lå i krampelatter.



Dødehavet.
Kvelden før vi dro på sightseeing traff vi Anna, en venninne av Silje fra Trondheim som nå jobber i Amman. Hun tipset oss om at vi måtte ta en stopp ved dødehavet og ta en dukkert. Det viste seg å bli en opplevelse litt utenom det vanlige. Her flyter man vektløs omkring. Fantastisk!
















Her lå vi som noen dupper i solnedgang.

















Det var en fantastisk dag hvor vi fikk gode minner for livet.

Nå står forestilling i Amman for tur. Vi gleder oss masse!
Stay tuned....:)


3 kommentarer:

  1. Kult! Skulle ønske jeg var med dere! Stå på de siste dagene.

    SvarSlett
  2. Heldiggriser!!!!!! Skulle gjerne vært sammen med dere og møtt alle de jeg har snakket med det siste halvåret, -det er som de sa; Midt Østen er ikke bare Midt Østen. Det må oppleves... Supert og jeg gleder meg til å høre om turen når dere kommer hjem. Stå på! -fra solfylte Bergen der jeg har blitt godtatt som dagmamma for nevø Magnus 15 mnd. Han og Sine er blitt bestevenner :)

    SvarSlett
  3. Heldiggriser!!!!!! Skulle gjerne vært der sammen med dere og møtt alle de jeg har snakket med det siste halvåret, -det er som de sa; Midt Østen er ikke bare Midt Østen. Det må oppleves... Supert og jeg gleder meg til å høre historier fra turen når dere kommer hjem. Stå på! -fra solfylte Bergen der jeg har blitt godkjent som dagmamma for nevø Magnus 15 mnd. Han og Sine er blitt beste venner:)

    SvarSlett